Claudia Amsler/Levent Pinarci
Augmented Othering.
Projektionsmapping als kulturelle Aneignung?
Zusammenfassung: Der Beitrag beschäftigt sich künstlerisch_forschend mit kulturellerAneignung als Prozess des Andersmachens im postkolonialen digitalen musealen Kontext.Anhand einer Fallanalyse der 3D-Videomapping Show Illuminarium (2017-2020) amZürcher Landesmuseum wird dafür argumentiert, dass kulturelle Aneignung durch digi-tale Visualisierungstechnologien wie dem Video-/Projektionsmapping ungreifbar gemachtwerden kann, indem das Digitale selbst zum Andersartigen konstituiert, das begehrt undbestaunt wird.
Schlagwörter: Postkolonial; Künstlerische Forschung; Kulturelle Aneignung; Projektions-mapping; Yuki.
Augmented Othering. Projection mapping as cultural appropriation?
Abstract: Taking an artistic research perspective, this article discusses cultural appropria-tion as a process of othering in the context of the postcolonial digital museum. A case studyof the 3D video mapping show Illuminarium supports the argument that cultural appro-priation can be made intangible by digital technology such as video/projection mapping. Thedigital itself becomes constituted as ‘the other’, to be desired and marvelled at.Keywords:
Keywords: postcolonial; artistic research; cultural appropriation; projectionmapping; Yuki
Zum Artikel: https://www.budrich-journals.de/index.php/fgs/article/view/38066/32343